Dzieci potrafią być niesamowite. Niektóre 3-, 4-letnie maluchy bez problemów recytują z pamięci różne wierszyki czy też śpiewają zabawne piosenki. Wydaje się, że pamięć dziecka jest dużo lepsza niż u dorosłych i już kilka powtórzeń wystarczy do zapamiętania krótkiego wierszyka. A nawet jeśli o którymś słowie zapomni, zawsze może zaimprowizować. A efekty takich improwizacji często są bardzo zabawne!
Małe dzieci często są proszone o pochwalenie się umiejętnością recytowania wierszyka czy też zaśpiewania piosenki. Maluchy często uczą się ich w przedszkolu lub czytając z rodzicami różne proste książki dla dzieci. Takie wierszyki recytowane w gronie rodzinnym często są okazją do przezwyciężania nieśmiałości dziecka.
W przypadku najmłodszych dzieci możemy im nawet pomagać rozpoczynając kolejne wersy, tak aby dziecko dokańczało je same. Pamiętam tego typu historię o pewnym nieśmiałym dziecku, które było przez rodziców zachęcane do opowiedzenia wierszyka o kotku. Cała scena wyglądała tak:
Mama: – Wlazł…
Dziecko: – …kotek…
Mama: – …Na…?
Dziecko: – …płotek…
Mama: – …i…?
Dziecko – (pauza) …upadł.
Wszystko było wypowiedziane poważnym tonem, także scena rozbawiła wszystkich, którzy ją obserwowali.
Dziecko, mimo, że zapomniało tekstu wierszyka to jednak wybrnęło z sytuacji obronną ręką, przy okazji rozbawiając otoczenie i pokazując swoją improwizacyjną błyskotliwość. Wierszyki i książki dla dzieci nie zawsze są zapamiętywane idealnie, ale jednak wystarczy odrobina kreatywności, żeby dzieci umiały pokazać się jako osoby, które znają temat i umieją błysnąć talentem.